D-vitamiini - jos olet lukenut aiheesta jo tarpeeksi, niin lue kuitenkin vielä tämä!

Tämä on aihe, josta ei voi kirjoittaa liikaa maassamme, jossa auringonvaloa saadaan vain vähäinen määrä yli 6 kk vuodesta. Toivottavasti sinua ei tarvitse enää vakuutella, kuinka tärkeää on ottaa laadukasta D-vitamiinilisää päivittäin. Ja jos oikein onnistut, kerro tästä myös ystävillesi.

Äskettäin julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa paljon puhutun D-vitamiinin suositusta nostettiin 7,5 milligrammasta 10 milligramman (mg) päiväannokseen. Luvut eivät varmasti kerro monille mitään eikä aina tarvitsekaan, kunhan ymmärtää asioiden seuraukset.

Ihmiskielellä tämä voi tarkoitta seuraavaa: meidän kehomme D-vitamiinivarastot riittävät korkeintaan kesästä suunnilleen jouluun saakka. Sen jälkeen kehon D-vitamiinivarastoja ei ole enää jäljellä. Kun D-vitamiinivarastot vähenevät, se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että veren D-vitamiinipitoisuus vähenee, mitä sen ei missään nimessä pitäisi tehdä. Varastostahan kuuluisi ottaa vasta sitten, kun jotakin oikeasti tarvitsee.

Meidän kehomme on ihmeellinen rakennelma, koska se muodostaa D-vitamiinia auringonvalosta. Mikäli siis käyt ulkomailla ja saat aurinkoa paljaalle iholle joka päivä, saat silloin myös D-vitamiinia. Mutta mikäli et käy ulkomailla, tulisi sinun sitä suuremmalla syyllä ottaa D-vitamiinia ravintolisänä. Kun emme saa suoraa auringonvaloa päivittäin, tarkoittaa se sitä, että kehomme käyttää D-vitamiinia varastosta.

D-vitaamiinisuihkeet

Huom! Aurinkorasvat estävät D-vitamiinin valmistuksen kropassa, koska aurinkorasvat estävät kaikkien säteilyiden pääsyn iholle; myös UVB:n, jonka avulla juuri D-vitamiinia syntyy. Aurinkoa voi hyvinkin ottaa vähän kerrallaan ilman myrkyllisiä aurinkorasvoja. Mikäli palat helposti, mikä ei myöskään ole tarkoitus, voit käyttää mm. kookosrasvaa aurinko-ja ihovoiteena.

Yksi hyvin tärkeä kysymys on, mitä D-vitamiini valmistetta käytät? Valitettavasti ei ole yhdentekevää mistä ostat vitamiinisi, vaikka niin voisi luulla. Synteettisesti eli keinotekoisesti tehdyt vitamiinit voivat aiheuttaa enemmän haittoja kuin hyötyjä.

Haluatko tietää, miten vältät synteettisesti valmistetut vitamiinit? Voimme kertoa sen verran, että suurin osa marketin tuotteista on synteettisiä vitamiineja. Vastaavia löytyy myös apteekin hyllyltä. Helpoin tapa saada laadukkaampi tuote on marssia suoraan luontaistuotekauppaan.

Olemme huomanneet, että moni ajattelee pelkästään rahaa, kun puhutaan terveellisestä ruoasta ja lisäravinteista. Se on ihan ymmärrettävää. Niin ajattelimme mekin vielä silloin, kunnes perehdyimme paremmin asiaan. Etenkin, kun aloimme huomaamaan, miten paljon parempi olo saavutetaan nimeonomaan aidolla, puhtaalla ja luontaisella ruoalla.

D-vitamiinin puutosoireita voivat olla väsymys, erilaiset neurologiset oireet esim. Alzheimer ja Parkinson, diabetes sekä osteoporoosi, joissa D-vitamiinin puutos voi olla osatekijänä. D-vitamiini vaikuttaa myös kalsiumin imeytymiseen. Suomessa on edelleen maailman korkeimmat osteoporoositilastot, vaikka samalla meillä juodaan eniten maitoa koko maailmassa! Tästä voidaan päätellä, että maito, jota ostamme kaupasta  ei todellakaan ole se paras lähde D-vitamiinille ja kalsiumille.

D-vitamiini toimii myös hormonina, koska se tuottaa maksassa kalsidoli-nimistä hormonia. Tämä ketjureaktio on tärkeää meidän yleisterveydellemme.

Mietitään jälleen, mistä sitten voisimme saada D-vitamiinia helposti, vaivattomasti ja kaiken lisäksi kohtuulliseen hintaan! Tämä sopii erinomaisesti myös lapsille, sillä suosittelemme D-vitamiinia suihkemuodossa.

Terveyssuihkeet eli Nordic Health Sprays maahantuo laadukkaita vitamiinisuihkeita ja kaiken lisäksi ne maistuvat hyviltä! Itse olemme siirtyneet suihkevitaaminien käyttäjiksi, koska se tuntuu monesti luonnollisemmalta kuin kapseleina otettu versio ja se imeytyykin heti suun limakalvoilta.

Tämä on syy, miksi terveyssuihkeista tulee koko ajan kertomuksia siitä, miten juuri esim. D-vitamiinitasot ovat monille nousseet, vaikka muut tabletit eivät ole aikaisemmin toimineet. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että monilla meistä on huonokuntoinen suolisto, jonka läpi ei vaan imeydy tärkeitä ravinteita eikä siis paljon muutakaan.

Kun suolistomme on huonossa kunnossa, tulee helposti oksennusrefleksi, kun tabletti pitäisi nielaista. D-vitamiini pitäisi kuitenkin saada jostakin ja suolistokin olisi paremmassa kunnossa, jos se saisi D-vitamiinia. Nordic Health Sprays ovat tuoneet vastauksen tähän ongelmaan, mikä on hieno asia.

Terveyssuihkeisiin voit tutustua vielä tarkemmin Terveyssuihkeiden kotisivuilla.

 

Mineraalit ovat alkuaineita jotka ovat ihmiskeholle välttämättömiä. Mineraalit voidaan myös jakaa kahteen eri ryhmään, makrokivennäisiin ja mikrokivennäisiin. Mikrokivennäiset tunnetaan myös nimellä hivenaine.

Mineraali = yleisnimitys joka tarkoittaa sekä kivennäisaineita ja hivenaineita

Kivennäisaine = Makrokivennäinen, (myös makromineraali) elimistö tarvitsee yli 100 g. päivässä

Hivenaine = Mikrokivennäinen, (myös mikromineraali)  elimistö tarvitsee noin alle 100g. päivässä

Elimistön tarve mineraaleille on yksilöllinen. Mikäli harrastat liikuntaa, stressaat paljon, olet muuten aktiivinen, tupakoit, juot alkoholia jne. Nostaa se heti elimistön tarpeita saada lisää mineraaleja. Suositukset ovat suuntaa antavia, ja yleisesti Suomessa on annettu hyvin alhainen mineraalien (ja vitamiinien) suositussaanti.

Joistakin saattaa tuntua, että määrä on iso tai että määrä on pieni, niin pieni, että
"onkohan edes kovinkaan suurta merkitystä jos jää saamatta?!"

Joillekin määrä ei oikein sano mitään. On hyvä tietää, että KAIKILLA ravinteilla on oma merkityksensä ja mikäli jokin mineraali jää saamatta, on siitä hyvin usein seurauksena sairaus tai vaiva jossakin vaiheessa elämää.

Tässä erinomainen artikkeli kaikkien ravintoaineiden tarpeellisuudesta. Lue tämä jos et lue mitään muuta : Kuolleet lääkärit eivät valehtele.

Hivenaineet, eli mikrokivennäiset toimivat myös koentsyymeinä. Koentsyymeillä on oma tehtävänsä, ja voit lukea niistä lisää sivustolla.

MINERAALIT eriteltyinä

Kivennäisaineet ovat:
Kalsium, Magnesium, Natrium, Kalium, Kloori, Rikki ja Fosfori

Hivenaineet ovat:
Rauta, Kupari, Sinkki, Mangaani, Fluori, Kromi, Seleeni, Jodi, Koboltti, Molybdeeni, Nikkeli, Sinkki, Pii, Tina ja Vanadiini

Elektrolyytteinä toimivat:
Natrium ja Kalium

2 Comments

Tuleeko sinullekin virne naamalle kun kuulet sanan tyrni? Tai kenties ajattelet Marja Tyrniä…
Nyt tulemme antamaan sinulle muitakin mielikuvia kyseisestä marjasta!
Mieti sanoja vitamiini, flavonoidi ja antioksidantti!

Tyrni, raakaruokamarja
Tyrni sisältää mm. paljon B12 – vitamiinia, josta puhutaan paljon. Syömällä tyrniä saa B12-vitamiinia lisää, ja hieno tapa käyttää tyrniä on lisätä sitä smoothiehin!

Kun tyrniä, tai muitakin marjoja blendaa, eli sekoittaa tehosekoittimella, saa marjasta suurimman hyödyn irti. Tärkeintä on, että marjan siemenet saadaan rikki. Marjan siemenet sisältävät suuren osan marjojen ravintoaineista, joten sen takia tykkään käyttää tyrnimarjarouhetta lähes joka aamu smoothiessani. Täältä saat ilmaisia smoothie reseptejä joka viikko.

Flavonoidit ikään kuin suojaavat meidän soluja ja auttavat niitä toimimaan paremmin. koska flavonoidit vahvistavat meidän pieniä hiussuonia. Marjat, hedelmät ja kasvikset jotka ovat väriltään tummia sisältävät aina (mikäli ei ole värjätty) eniten hyviä ravintoaineita, ja myös flavonoideja – sen takia kannattaa suosia juuri voimakkaan värisiä raaka-aineita. Esimerkkinä juuri tyrni, tummat salaatit, (vertaa jäävuorisalaatti ja tammenlehtisalaatti), paprika, tomaatti ja parsakaali. Jos sinulla on jokin seuraavista vaivoista – syö enemmän flavonoideja, eli paljon marjoja, vihanneksia ja hedelmiä joka päivä!

  • reumakuume
  • korkea verenpaine
  • edistämään sydämen ja maksan toimintaa
  • ihottuma
  • psoriasis
  • nivelreuma
  • virus-ja bakteeri-infektiot

Antioksidantit puolestaan auttavat emäksisöimään kehoamme nimensä mukaisesti. Ne ovat antihapettajia. Kehoamme voisi ajatella pyöränä tai autona, joka ruostuu iän myötä. Niin myös kehomme ja kaikki meidän elimet! Antioksidanttipitoinen ruoka auttaa meitä tuntemaan ja näyttämään nuorekkailta.

Helppo tapa saada lisää näitä arvokkaita aineita on juuri tyrnin syöminen. Meillä on todella arvokkaita marjoja Suomessa, ja niitä kannattaa käyttää hyväksi. Ne ovat jopa ilmaisia useasti, jos käy itse poimimassa. Eli se niistä puheista, että terveellinen ruoka olisi kallista!

Lue lisää tästä raakaruoasta, eli tyrnimarjasta wikipediasta.

Koska sivusto on hyvin tuore ja avattu vasta, niin suosittelemme että käyt katsomassa huiput raakaruokareseptit osoitteesta www.rawfoodrecipes.com.

Onko raakaruoka sinulle uusi tuttavuus?

Raaka ruoalla tarkoitetaan samaa kuin "elävällä ravinnolla", eli lyhyesti sanottuna ravintoa, jota ei ole kuumennettu yli 46 celsiusasteen. Lue lisää elävästä ravinnosta wikipedian artikkelista.

Raakaruoka-annos

Terveellinen ruoka voi myös viedä kielen.

Hyvä tapa nauttia raakaruokaa on terveelliset smoothiet, eli pirtelöt. Terveellisissä pirtelöissä ei ole siis jäätelöä eikä jogurttia. Haluatko ilahduttaa itseäsi joka viikko uudella smoothieidealla? Jättämällä sähköpostiosoitteesi tänne alat saamaan uusia smoothiereseptejä viikottain.

Tässä oli pelin avaus ja uutta sisältöä on tulossa tuota pikaa.