Tyrni – Suomen arvokkain marja?

Tuleeko sinullekin virne naamalle kun kuulet sanan tyrni? Tai kenties ajattelet Marja Tyrniä…
Nyt tulemme antamaan sinulle muitakin mielikuvia kyseisestä marjasta!
Mieti sanoja vitamiini, flavonoidi ja antioksidantti!

Tyrni, raakaruokamarja
Tyrni sisältää mm. paljon B12 – vitamiinia, josta puhutaan paljon. Syömällä tyrniä saa B12-vitamiinia lisää, ja hieno tapa käyttää tyrniä on lisätä sitä smoothiehin!

Kun tyrniä, tai muitakin marjoja blendaa, eli sekoittaa tehosekoittimella, saa marjasta suurimman hyödyn irti. Tärkeintä on, että marjan siemenet saadaan rikki. Marjan siemenet sisältävät suuren osan marjojen ravintoaineista, joten sen takia tykkään käyttää tyrnimarjarouhetta lähes joka aamu smoothiessani. Täältä saat ilmaisia smoothie reseptejä joka viikko.

Flavonoidit ikään kuin suojaavat meidän soluja ja auttavat niitä toimimaan paremmin. koska flavonoidit vahvistavat meidän pieniä hiussuonia. Marjat, hedelmät ja kasvikset jotka ovat väriltään tummia sisältävät aina (mikäli ei ole värjätty) eniten hyviä ravintoaineita, ja myös flavonoideja – sen takia kannattaa suosia juuri voimakkaan värisiä raaka-aineita. Esimerkkinä juuri tyrni, tummat salaatit, (vertaa jäävuorisalaatti ja tammenlehtisalaatti), paprika, tomaatti ja parsakaali. Jos sinulla on jokin seuraavista vaivoista – syö enemmän flavonoideja, eli paljon marjoja, vihanneksia ja hedelmiä joka päivä!

  • reumakuume
  • korkea verenpaine
  • edistämään sydämen ja maksan toimintaa
  • ihottuma
  • psoriasis
  • nivelreuma
  • virus-ja bakteeri-infektiot

Antioksidantit puolestaan auttavat emäksisöimään kehoamme nimensä mukaisesti. Ne ovat antihapettajia. Kehoamme voisi ajatella pyöränä tai autona, joka ruostuu iän myötä. Niin myös kehomme ja kaikki meidän elimet! Antioksidanttipitoinen ruoka auttaa meitä tuntemaan ja näyttämään nuorekkailta.

Helppo tapa saada lisää näitä arvokkaita aineita on juuri tyrnin syöminen. Meillä on todella arvokkaita marjoja Suomessa, ja niitä kannattaa käyttää hyväksi. Ne ovat jopa ilmaisia useasti, jos käy itse poimimassa. Eli se niistä puheista, että terveellinen ruoka olisi kallista!

Lue lisää tästä raakaruoasta, eli tyrnimarjasta wikipediasta.

2 thoughts on “Tyrni – Suomen arvokkain marja?

  1. Kylväjä Manifest

    Hei! Minulle uutta tietoa oli, että tyrnimarja sisältäisi B12-vitamiinia? Tietääkseni mikään kasviskunnan tuote ei sisällä sitä merkittäviä määriä… Olen itse raakavegaani ja ottanut kyseisen vitamiinin sekä monivitamiinina että ravintohiivana.

    Reply
    1. Raakaruokailu - Sanna

      Hei,

      ja kiitos viestistäsi. Kiva, että olit jo löytänyt juuri pystyteille sivuille! :)

      Sinulla on hyvä pointti asiassasi. B12- vitamiinia pitäisi olla tyrnissä, mutta se saattaa tosiaankin riippua vähän missä tyrni on kasvanut. Oletuksena sitä siis pitäisi olla.
      Kannattaa tietenkin valita laadukkaita tuotteita – allekirjoittaneella
      oli itsellään TODELLA korkeat b12 – vitamiiniarvot, kun verikokein testattiin ( lääkäri ihmetteli suuresti, ja arvo oli jopa ”liian” korkea lääkäreiden mittarien mukaan ainakin..)
      Olin siis silloin syönyt tyrnirouhetta aika ahkerasti, ja päivittäin.

      En syö punaista lihaa ollenkaan, ja silloin kun nuo arvot otettiin, en muistaakseni syönyt kalaa enkä kanaakaan.

      Varmasti on hyvä, että otat monivitamiinia ja ravintohiivaa.
      Oletko muuten mitannut mitään vitamiiniarvoja koskaan?
      Olo tietysti kertoo paljon, mutta jos epäröi, niin kannattanee käydä mittauttamassa.

      Aurinkoista päivää sinulle!

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>