Yleistä tietoa mineraaleista

Mineraalit ovat alkuaineita jotka ovat ihmiskeholle välttämättömiä. Mineraalit voidaan myös jakaa kahteen eri ryhmään, makrokivennäisiin ja mikrokivennäisiin. Mikrokivennäiset tunnetaan myös nimellä hivenaine.

Mineraali = yleisnimitys joka tarkoittaa sekä kivennäisaineita ja hivenaineita

Kivennäisaine = Makrokivennäinen, (myös makromineraali) elimistö tarvitsee yli 100 g. päivässä

Hivenaine = Mikrokivennäinen, (myös mikromineraali)  elimistö tarvitsee noin alle 100g. päivässä

Elimistön tarve mineraaleille on yksilöllinen. Mikäli harrastat liikuntaa, stressaat paljon, olet muuten aktiivinen, tupakoit, juot alkoholia jne. Nostaa se heti elimistön tarpeita saada lisää mineraaleja. Suositukset ovat suuntaa antavia, ja yleisesti Suomessa on annettu hyvin alhainen mineraalien (ja vitamiinien) suositussaanti.

Joistakin saattaa tuntua, että määrä on iso tai että määrä on pieni, niin pieni, että
"onkohan edes kovinkaan suurta merkitystä jos jää saamatta?!"

Joillekin määrä ei oikein sano mitään. On hyvä tietää, että KAIKILLA ravinteilla on oma merkityksensä ja mikäli jokin mineraali jää saamatta, on siitä hyvin usein seurauksena sairaus tai vaiva jossakin vaiheessa elämää.

Tässä erinomainen artikkeli kaikkien ravintoaineiden tarpeellisuudesta. Lue tämä jos et lue mitään muuta : Kuolleet lääkärit eivät valehtele.

Hivenaineet, eli mikrokivennäiset toimivat myös koentsyymeinä. Koentsyymeillä on oma tehtävänsä, ja voit lukea niistä lisää sivustolla.

MINERAALIT eriteltyinä

Kivennäisaineet ovat:
Kalsium, Magnesium, Natrium, Kalium, Kloori, Rikki ja Fosfori

Hivenaineet ovat:
Rauta, Kupari, Sinkki, Mangaani, Fluori, Kromi, Seleeni, Jodi, Koboltti, Molybdeeni, Nikkeli, Sinkki, Pii, Tina ja Vanadiini

Elektrolyytteinä toimivat:
Natrium ja Kalium

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>